.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سيزده بدر مازندران روز ترويج فرهنگ " انس با طبيعت"
براساس سنت ديرينه سيزده بدر، مازندراني‌ها نيز همزمان با همه مردم ايران درسيزدهمين روز از بهار طبيعت با هدف آشتي و انس با طبيعت به دامن دشت‌ها ،كوهها،باغها و مكانهاي سرسبز پناه مي‌برند تا آخرين روز از تعطيلات سال نو را در كنار يكديگر ...
سيزده بدر مازندران روز ترويج فرهنگ " انس با طبيعت"

براساس سنت ديرينه سيزده بدر، مازندراني‌ها نيز همزمان با همه مردم ايران درسيزدهمين روز از بهار طبيعت با هدف آشتي و انس با طبيعت به دامن دشت‌ها ،كوهها،باغها و مكانهاي سرسبز پناه مي‌برند تا آخرين روز از تعطيلات سال نو را در كنار يكديگر سپري كنند.

هواي امروز مازندران ابري است و مردم با اين نگاه كه احتمال بارش وجود دارد با تجهيزات و امكانات از خانه هايشان بيرون زده و راهي دامن طبيعت شده اند.

بساط فروش كاهو در مسيرهاي خروجي و ورودي مردم به شهرها پهن شده و كاهو فروشان به عنوان اولين گروهها از منازل خود خارج شده و منتظر شهرونداني هستند كه سنت خوردن كاهو سكنجبين را فراموش نمي‌كنند .

از آنجاييكه مازندران به سرسبزي و زيبايي زنده است‌حفظ و نگهداري اين سرسبزي كه موهبت الهي است يك اصل اساسي و وظيفه همگاني است‌از اينرو هر ساله مازندراني‌ها به همراه هزاران مسافرو گردشگر به دامن طبيعت مي‌روند تا درس "انس با طبيعت "را به فرزندان خود بياموزند.

يكي از آيين‌هاي نوروزي سبز كردن دانه‌ها و حبوبات است كه معمولا زنان در ظروف مختلف به عمل آورده و روز سيزدهم نوروز دسته‌جمعي به طبيعت رفته و آن را به آب روان مي‌اندازند.

انداختن ماهي قرمز در رودخانه‌ها و حوض‌هاي پارك شهرها يكي ديگر از آيين سيزده بدر در سالهاي اخير شده است ، بطوريكه شهرداريها در يك برنامه منسجم‌انداختن ماهي قرمز به حوضچه‌هاي پارك‌ها را در دستور كار قرار مي دهند هرچند كه برخي از كارشناسان اين كار را براي طبيعت چندان مناسب نمي دانند و مي‌گويند احتمال انتقال بيماري‌هاي اين نوع ماهي‌ها به ماهيان بومي رودخانه‌ها وجود دارد .

برخي نيز معتقدند مردم با خروج از خانه دراين روز و همنشيني با طبيعت آنچه كه به خرافه نحوست عنوان شده از خود دور مي‌كنند .

سيزدهم فروردين ماه روز انس با طبيعت است و از دير باز مردم ايران در اين روز نمادين ، احترام عميق خود را براي حفظ محيط زيست نشان مي‌دهند.

بااين حال متاسفانه هرساله علاوه بر اينكه شاهد انس با طبيعت نيستيم بلكه بسياري از درخت‌هاي سر سبز به دليل سهل انگاري قطع و يا دچار حريق مي‌شود.

همچنين رودخانه‌ها نيز به دلايل مختلف آلوده تر شده و اين امر براي استان مازندران كه با سرسبزي سر زنده است ، منافات دارد.

به گزارش ايرنا مديران حفاظت از محيط زيست مازندران و ستاد بازسازي و حوادث غيرمترقبه استان، ‪ ۱۳‬فروردين را فرصتي مناسب براي آشتي مردم با طبيعت دانسته و در عين حال بر حفظ عرصه‌هاي طبيعي تاكيد كردند.

آنان هر گونه سهل انگاري نسبت به اين مهم را خسارتي جبران ناپذيري به طبيعت دانسته و از همه گردشگران و مسافران خواستند تاازبرپا كردن‌آتش و شكستن شاخه‌ها و يا قطع درختان در عرصه‌هاي جنگلي خودداري كنند.

"رسول علي‌اشرفي‌پور" مدير كل حفاظت ازمحيط زيست مازندران گفت : گردشگران براي طبخ غذا ازمكانهايي كه‌براي اين منظور تدارك ديده شده‌است، استفاده كنند.

وي تصريح كرد: ماموران در روز طبيعت گشت و مراقبت درعرصه‌ها و بوستانهاي جنگلي را انجام مي‌دهند و همكاري مردم با ماموران موجب حفاظت بيشتر و بهتراز منابع طبيعي مي‌شود.

"بهزاد پورمحمد" مدير كل‌بازسازي و حوادث غير مترقبه مازندران بر رعايت اصول‌ايمني و حفظ طبيعت از سوي گردشگران تاكيد كرد و گفت:اميدواريم شاهد حوادث تلخ از جمله آتش سوزي در جنگلها و ديگر عرصه‌هاي طبيعي‌استان نباشيم.

وي ادامه داد:مسافران تا آنجاييكه ممكن است از برپا كردن آتش خودداري كنند و حتما از مكانهايي كه براي پخت غذا در نظر گرفته شده است استفاده كنند.

مساحت جنگلهاي مازندران‪۹۲۹‬هزارو ‪ ۶۶‬هكتاركه ازدرختان پهن برگ تشكيل يافته وباسايرجنگلهاي ايران متمايزاست.

وسعت مراتع اين استان بيش ازيك ميليون هكتاراست كه ازنظرجغرافيايي به سه منطقه مراتع ييلاقي ، قشلاقي و ميانبند تقسيم مي‌شود.

دراستان مازندران ‪ ۱۳۰‬هزارو‪ ۵۴‬هكتارپارك جنگلي طبيعي و‪ ۹‬هزارو‪ ۸۴۸‬ذخيره گاه جنگلي وجود دارد.

درمازندران ‪ ۳۱۹‬هزارو‪ ۱۴۷‬گونه انواع پرندگان مهاجر و آبزي در تالاب بين‌المللي حيات وحش ميانكاله ، لپوي زاغمرزبهشهر ، تالابهاي بين‌المللي فريدونكنار ، سرخرود و ازباران ، آببندان زرين كلاي جويبار ، لپوي زرين كلا جويبار و آببندان سيدمحله ساري زندگي مي‌كنند.

استان مازندران با توجه به برخورداري از شرايط مناسب اقليمي و قابليت هاي متنوع درعرصه‌هاي جلگه‌اي ، كوهستاني ، ساحلي و طبيعي داراي جذابيت‌هاي گردشگري خاص است.

سواحل زيباي درياي خزر به عنوان يكي از پر جاذبه‌ترين مكان‌هاي تفريحي كشور همه ساله پذيراي تعداد زيادي از گردشگران داخلي و خارجي است.

براساس آمار سالانه بيش از ‪ ۱۲‬ميليون‌نفر مسافر وگردشگر به مازندران سفر مي‌كنند و بيش از ‪ ۹۵‬درصد آنها استفاده از دريا را انگيزه اصلي سفر خود مطرح مي‌كنند/ايرنا.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نرگس طاهری 11 فروردين 1391
جاهای دیدنی را نام ببرید یعنی نام انها را بگویید

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.79 seconds.